10 pro-tips: schilderen met een spuitbus

Met een spuitbus kan je héél netjes en precies werken om iets een andere kleur geven, in het bijzonder voorwerpen die veel hoekjes en kantjes of een gestructureerd oppervlak hebben. De fijne verstuiving geraakt makkelijk op plaatsen waar je met een verfborstel of roller niet altijd aan kan. Maar… het kan ook wel erg misgaan als je de spuitbus verkeerd gebruikt. Daarom geven wij jou hier graag 10 tips mee om dat perfecte spuitresultaat te verkrijgen.

 

TIP 1: Start met wat opwarming

Bewaar je de spuitbus in een koele kelder of frisse garage, of werd hij net door koude buitentemperaturen naar jou vervoerd? Dan is het een goed idee om de spuitbus eerst wat op kamertemperatuur (tussen de 20°C en 25°C) te laten komen. Wanneer de bus te koud is, zal je het mengsel van verf en solventen binnenin de bus niet optimaal gemengd krijgen om te verstuiven, waardoor de spuitbus kan gaan sputteren, en dat wil je natuurlijk niet. Het spreekt misschien voor zich, maar je gaat best ook niet aan de slag bij 5°C buiten. De ideale omgevingstemperatuur voor je spuitwerk bedraagt eveneens tussen de 15°C en de 25°C voor de meeste spuitbussen.

 

TIP 2: Spuit alleen wat je wil spuiten

Terwijl de spuitbus wat aan het opwarmen is (en jij misschien ook), is het het ideale moment om nog wat andere voorbereidingen te treffen. Je wil straks namelijk enkel dat ene voorwerp spuiten, en niet ook nog je vloer, of de omgeving rond het voorwerp. De vloer kan je heel gemakkelijk beschermen door er afdekkarton onder te leggen. Ga je bijvoorbeeld een radiator lakken, dan kan je de muur erachter beschermen met afdekfolie. Eventuele plinten, knoppen en buizen kan je dan netjes afplakken met masking tape

 

TIP 3: Vertrek van een goed voorbereide ondergrond

Spuitlak heeft net als lak uit een pot een goed voorbereide ondergrond nodig om goed te kunnen hechten. Dat wil zeggen: gereinigd en ontvet, eventueel wat opgeschuurd en ontstoft en voorbehandeld met de juiste primer, die je voldoende hebt laten drogen. Hout, aardewerk, steen, etc. en zelfs bepaalde metalen oppervlakken kan je gronden met de MoTip Universele Primer of de MoTip Deco Paint Primer. Heb je een plastic ondergrond? Dan heb je een speciale hechtingsprimer nodig, zoals de MoTip Deco Effect Plastic Primer.

 

TIP 4: Schudden, schudden, schudden!

Iedereen weet dat je een spuitbus op voorhand goed moet schudden, zodat de verf, het bindmiddel en de drijfgassen goed kunnen mengen. Maar wist je dat je ook tijdens het spuiten regelmatig nog eens de bus moet schudden? Een deel van de inhoud van de bus is namelijk gasvormig, en een deel is vloeistof, en die twee delen scheiden langzaamaan weer van elkaar tijdens het spuiten. Door dus tussendoor regelmatig nog eens te schudden, zorg je ervoor dat de stoffen binnenin de spuitbus goed gemengd blijven. 

Spuitbus schudden

 

TIP 5: Houd de juiste afstand aan

Hoe ver hou je die spuitbus eigenlijk best? Als je hem te ver van de ondergrond vandaan houdt, dan lijkt het alsof er bijna geen verf op de ondergrond terecht komt. Hou je hem dan weer te dichtbij, dan krijg je mogelijk weer lopers of vlekken. De aanbevolen afstand tussen de spuitbus en het oppervlak dat je wil gaan spuiten, is ongeveer 25 à 30 centimeter. Moet je daar dan een meetlat naast leggen? Natuurlijk niet! Je kan het wel wat inschatten. Zo is bijvoorbeeld de lengte van een onderarm (van de buitenkant van je elleboog tot aan je pols) gemiddeld ongeveer tussen de 20 en 30 centimeter. Probeer je die afstand aan te houden, dan zit je normaal gezien wel goed. 

 

TIP 6: Leg het er niet te dik op

Je wil wellicht graag snel resultaat zien, maar als je graag een goed resultaat wil, dan is het geen goed plan om meteen heel veel lak op één bepaalde plaats te spuiten. Zoals we eerder al vertelden, bestaat de spuitbus binnenin uit een mengsel van drijfgassen, bindmiddel en verf. Wanneer die onder druk naar buiten komen, vormen ze een verneveling (of ‘aerosol’): fijne deeltjes die dan over het oppervlak verspreid worden. Net doordat die verneveling zo fijn is, kan je dus met een spuitbus een heel precies, effen resultaat krijgen. Door te veel ineens op dezelfde plaats te verspuiten, doe je dat effect teniet. Daarnaast krijgen de oplosmiddelen in de verf daardoor ook niet voldoende de kans om te verdampen. Je hebt dan veel kans op lopers of vlekken. De beste manier is dus om niet één dikke laag te proberen spuiten, maar te werken in meerdere dunne laagjes

 

TIP 7: Maak er een kruis over

Die meerdere dunne laagjes breng je het beste aan in een kruisbeweging, dus afwisselend horizontale en verticale spuitbewegingen over het volledige oppervlak, waarbij je na elke spuitbeweging de spuitkop even loslaat. Zo krijg je de beste dekking en dus een mooi eindresultaat. Opnieuw let je daarbij ook op de afstand tot je oppervlak. Oh, en vergeet niet nog eens te schudden tussendoor!

 

TIP 8: Respecteer de droogtijden

Minstens even belangrijk om geen lopers of vlekken te krijgen, is dat je de droogtijden, die meestal op de spuitbus of in de technische fiche staan, nauwgezet respecteert. Hou daarbij ook rekening met de omgevingstemperatuur. De spuitlaag is vaak al snel stofdroog (stof blijft er niet meer aan kleven) of kleefvrij (je kan het al aanraken), maar nog niet voldoende droog om opnieuw overspuitbaar te zijn. In andere gevallen is het dan weer net wél de bedoeling dat je een volgende laag spuit voordat de lak helemaal uitgehard is. Lees dus zeker altijd aandachtig de instructies op de spuitbus of de technische fiche.

Droogtijd respecteren

 

TIP 9: Schep een luchtje

Belangrijk is dat je de ruimte waarin je werkt voldoende ventileert. Tijdens het vernevelen, komt een deel van de fijne aerosoldeeltjes ook in de lucht terecht. Door te ventileren, kunnen die deeltjes ontsnappen, waardoor je luchtkwaliteit weer beter wordt. Daarnaast houdt een goede ventilatie de luchtvochtigheid op peil, wat dan weer goed is voor het drogen.

 

TIP 10: Reinig het ventiel

Ben je klaar met spuiten en zit er nog verf in de spuitbus? Als je die graag later nog wil gebruiken (om bijvoorbeeld de dag erna een nieuwe laag te spuiten, of voor iets anders) dan moet je dit zeker doen: draai de spuitbus ondersteboven en hou de spuitkop een vijftal seconden ingedrukt, totdat er geen verf meer uit de spuitbus komt. Zo maak je het ventiel leeg, waardoor er geen opgedroogde verf de spuitbus kan blokkeren later.

 

Wist je dat...

...we niet alleen decoratieve verfspuitbussen van MoTip hebben? We hebben heel wat speciale MoTip spuitbussen, zoals chroomlak, radiatorlak, hittebestendige lak, verwijderbare lak en zelfs technische sprays, zoals kruipolie, afbijtmiddel, impregneerspray en nog heel wat andere. Daarnaast hebben we ook de roestwerende metaalverf van Dupli-Color Alkyton in kleine spuitbusjes én krijtmarkeerspray van COLORMARK in huis!

 


Wij zijn alvast benieuwd naar jullie prachtige spuitbusprojecten. Deel een foto met ons via mail of op Facebook en Instagram met #deverfwebshop. Voor meer inspiratie, schildertips en allerlei acties, kan je je inschrijven op onze nieuwsbrief.

Wees de eerste om te reageren...
Laat een reactie achter